Rallye Dakar 2014: nejtěžší Dakar v Jižní Americe - od 5. do 18. ledna a FERM je u toho.
Rallye Paříž-Dakar nebo jinak také Dakarská Rallye a zkráceně pouze Dakar je každoroční závod off-road vozidel a motocyklů. Soutěž je organizována A.S.O. - Amaury Sport Organisation. Závodu se mohou zúčastňovat závodníci jak z řad profesionálů, tak i z řad amatérů, kteří běžně tvoří kolem 80% zúčastněných.
Historie a trasa
I když oficiální název zní Rallye, jedná se spíš o vytrvalostní závod v terénu, kde se více používají upravené terénní speciály než klasické soutěžní vozy používané v závodech rallye. Většina měřených úseků vede těžkým terénem. Převážně se sestávají z průjezdů písečnými dunami, blátem, travnatými pláněmi a skalních úseků. Délka etap se pohybuje od několika desítek kilometrů do stovek kilometrů denně.
Závod byl poprvé odstartován roku 1979, 2 roky poté, co se v poušti při dálkovém pouštním závodě Abidjan-Nice ztratil a 3 dny bloudil motocyklový závodník Thierry Sabine, po této zkušenosti se rozhodl, že uspořádá dálkový závod napříč Afrikou. Založil T.S.O. - Thierry Sabine Organisation a 1. ledna 1979 se poprvé startovalo. Původně vedl závod z Paříže ve Francii do Dakaru v Senegalu s přerušením při převozu přes Středozemní moře. Politická situace a další faktory však způsobily, že se trasa včetně startu a cíle časem měnila. Do roku 1994 trasa začínala v Paříži. Kvůli stížnostem starosty Paříže byl cíl přesunut z Avenue des Champs-Élysées do EuroDisneylandu. To také způsobilo, že organizátoři naplánovali v následujících letech Rallye do různých míst. V roce 2007 se konal zatím poslední ročník na Africkém kontinentě, jelikož v roce 2008 byl závod kvůli hrozbě teroristických útoků zrušen. Následně byla soutěž od roku 2009 přesunuta do Jižní Ameriky, konkrétně do Argentiny a Chile. Do té doby nebyl cílovým městem Dakar jen čtyřikrát. V roce 2012 bylo k Argentině a Chile přidáno ještě Peru.
Zdroj: Wikipedie
Letošní ročník – nejtěžší Dakar v Jižní Americe
Ještě před startem letošního 36. ročníku Rallye Dakar organizátoři slibovali, že půjde o nejtěžší soutěž po přesunu na jihoamerický kontinent. A svůj slib beze zbytku splnili. Pro závodníky připravili vskutku maratonskou soutěž neskutečnými terény. Auta musela od 5. do 18. ledna na cestě z argentinského Rosaria do chilského Valparaísa urazit 9 374 kilometrů, z toho 5 522 měřených, posádky kamionů zdolávaly 9 188 km (z toho 5 213 měřených), motorkáři a čtyřkolkáři jeli 8 734 kilometrů (5 228 km na čas).
Na závodníky i techniku čekaly mnohé tvrdé zkoušky. Museli se vyrovnávat s jízdou ve vysokých nadmořských výškách. Motorkáři jeli i ve výšce 4 300 metrů nad mořem, kamiony se nezřídka pohybovaly ve výškách kolem 3 500 metrů nad mořem. Do toho si museli všichni zvyknout na extrémní teplo. Motorkáři v etapách prosili o vodu a dehydratací trpěli nejen oni, posádky kamionů měly v kabinách až sedmdesátistupňovou výheň. Déšť zchladil účastníky ještě před startem v Rosariu, v sobotu v Saltě při dni volna a poté při závěrečné etapě do Valparaísa. Jinak se museli všichni smiřovat s výhní.
A k tomu ty „nekonečné“ speciálky – třeba čtvrtá etapa ze San Juanu do Chilecita obsahovala měřený úsek o délce 657 kilometrů! Tak dlouhou speciálku organizátoři naordinovali po devíti letech. Kombinace všech nástrah zmohla mnohé. Odstoupit musel například obhájce loňského prvenství mezi motorkáři Marco Patronelli, do cíle nedojela ani dakarská automobilová legenda Carlos Sainz. Cílovou pásku ve Valparaísu neproťali ani někteří čeští účastníci.